O eCommerce Manager των… 300 ευρώ.

Πρόσφατα έπεσα στην πιο κάτω αγγελία, και αφού ξεπέρασα το αρχικό σοκ, αποφάσισα να ασχοληθώ λίγο εκτενέστερα. Προφανώς, όχι για να επιπλήξω τον επιχειρηματία γιατί τόσα θέλει να δώσει για μια πολύ ευαίσθητη θέση, αλλά περισσότερo για να αναδείξω λίγο παραπάνω κάποια χαρακτηριστικά του Ηλεκτρονικού Εμπορίου, και ειδικότερα της συγκεκριμένης νευραλγικής θέσης.

To Skill Set

Είμαι στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου από τις αρχές του 2000, όταν στο πάλαι ποτέ ‘αθάνατο’ Mescalito, κάναμε τις πρώτες μας κουβέντες με τα παιδιά του Sportarena, για να σηκώσουν το eshop τους.

Από τότε μέχρι σήμερα, έχει περάσει πολύς καιρός, και κάνοντας και τα λάθη μου, έμαθα πολλά. Θήτευσα ή συνεργάστηκα με μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες και digital agencies, έτρεξα μεγάλα ηλεκτρονικά καταστήματα, συνδικαλίστικα υπέρ του κλάδου (μέχρι και Πρόεδρος έγινα 🙂 ), εκπαίδευσα σε σχολές, σεμινάρια και συνέδρια, συμβούλεψα και με συμβούλεψαν πολύ ενδιαφέροντες άνθρωποι και επαγγελματίες, και πάει λέγοντας.

Στο σύνολο όλης αυτής της κερδισμένης γνώσης, αυτό που έμαθα με την συναναστροφή μου με όλο τον κλάδο, είναι πως για να χτίσεις έναν καλό eCommerce άνθρωπο, πρέπει να τον εξοπλίσεις με 5 βασικά skills:

  • Να ξέρει από Marketing, και κυρίως από Digital Marketing, για να μπορέσει να χρησιμοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία προώθησης και να φέρνει πωλήσεις. Και αν όχι να τα χρησιμοποιήσει, τουλάχιστον να τα καταλαβαίνει για να μπορεί να επικοινωνήσει με το digital agency του.
  • Να ξέρει από Πωλήσεις, ώστε να καταλαβαίνει εμπορικούς δείκτες και ορολογία, να μπορεί να δει ποιοι κωδικοί του πουλάνει και ποιοι όχι (και γιατί), να μπορεί να επικοινωνήσει με τα άλλα εμπορικά τμήματα, και εν ολίγοις να είναι ένας πολύ δυνατός Store Manager, που θα αναλάβει να τρέξει το πιο δυνατό κατάστημα της εκάστοτε εταιρείας (σημείωση: Αν έχετε παραπάνω από 3 καταστήματα, και το eshop σας, δεν είναι το Νο1 κατάστημα σας, τότε… δεν κάνετε eCommerce).
  • Να ξέρει να διαβάζει και να κατανοεί Δεδομένα και να μπορεί να αποκωδικοποιήσει τις πληροφορίες όλων των εργαλείων που χρησιμοποιεί. Σημασία δεν έχει να λες ότι έχεις Google Analytics. Σημασία έχει να μπορείς να καταλάβεις τι δημιούργησε το spike στην επισκεψιμότητα σου, και αν είχε κανένα αποτέλεσμα στις πωλήσεις σου. Και, μην ξεχνάμε και το βασικό. Ότι επειδή ψηφιακά καταγράφονται τα πάντα, το πόσο καλός είναι ο καθένας με τις δεδομένα του, έχει ως αποτέλεσμα και αν θα είναι επιτυχής με τους στόχους του.
  • Να ξέρει από Τεχνολογία γιατί το κατάστημα του δεν παύει να είναι απλά bits and bytes. Ποιος λοιπόν θα μιλάει και θα συνεννοείται με το εκάστοτε τεχνολογικό agency ή με τον ERP integrator για τις ενδιάμεσες γέφυρες; Ποιος θα ρυθμίζει τα εργαλεία που προσφέρουν product recommendations; Γιατί το eshop δεν φορτώνει γρήγορα ή Γιατί σκάει ο κώδικας στο Checkout όταν ο χρήστης βάζει μεγάλη διεύθυνση; Γιατί τα Google Analytics έχουν σχεδόν μηδενικό bounce rate, και εκατοντάδες τέτοια ερωτήματα είναι κλασσικά προβλήματα που συναντάει ένας eCommerce Manager.
  • Και τέλος, να ξέρει από Logistics. Ναι, το Last-mile delivery είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της αγοραστικής διαδικασίας, γιατί στην ουσία ολοκληρώνει το Customer Buying Journey, οπότε είναι ευθύνη ενός eCommerce Manager να το προσέχει σαν τα μάτια του. Να προσέχει τις αποστολές και τις παραδόσεις. Να καταγράφει λεπτομερώς, και να αναλύει τους λόγους που τα δέματα δεν παραδίδονται ή επιστρέφουν. Να επεμβαίνει για να διορθώνονται αυτά τα προβλήματα.

Η’ για να το αποτυπώσω πιο απλά και κατανοητά:

Και αυτά είναι τα βασικά skills. Δεν έγραψα καν για soft skills, εξειδικεύσεις, knowledge updates κτλ.

Θα μου πείτε όμως… «Και τι πάει να πει αυτό; Είναι η μοναδική δουλειά που απαιτεί μεγάλο συνδυασμό skillset;».

Όπου θα σας απαντήσω… «Προφανώς όχι. Γι’ αυτό και τέτοια εξειδίκευση δεν μπορεί να αμοίβεται με το αστείο ποσό των 300 ευρώ» 😉

The Post Covid Era

Ανοίγω ένα ενδιάμεσο κεφάλαιο, γιατί κάπου εδώ έρχεται και δένει και ο Covid. Ο καταλύτης που επιτάχυνε τις διαδικασίες 3 ετών, μέσα σε ένα μήνα.

Όταν βλέπω τη μητέρα μου (70 χρονών), που μέχρι προχτές είχε σεμεδάκι πάνω στο μόνιτορ του παλιού PC που είχα στο πατρικό μου, να τον ανοίγει και να παραγγέλνει Σκλαβενίτη μέσα από το eFood ή να παραγγέλνει βιβλία από το Public.gr, τότε καταλαβαίνουμε ότι η μετάβαση μεγάλου μέρους των πολιτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο επετεύχθη. Εδώ και 8 χρόνια, κάναμε ένα σκασμό καμπάνιες στον GR.E.C.A. για να πείσουμε τον κόσμο να ψωνίζει online, και χρειάστηκε ένας ιός για να τα καταφέρει μέσα σε ένα μήνα. Ας όψεται. Από τα θετικά μιας δύσκολης περιόδου.

Προφανώς και δεν λέω πως ΟΛΟΙ όσοι ψώνιζαν online κατά τη διάρκεια της καραντίνας θα συνεχίζουν να ψωνίσουν φανατικά online. Λέω όμως πως ένα μεγάλο ποσοστό, θα συνεχίζει να ψωνίζει και online, πολύ πιο τακτικά. Και αν έχουμε δεύτερο κύμα Covid από φθινόπωρο, αυτό το ποσοστό και η συχνότητα των online αγορών του, ενδέχεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο.

Και έτσι καταλήγουμε σε ακόμα ένα παράδοξο.

Έχεις ένα μικρό eshop που κάνει 10 παραγγελίες τη μέρα. Ξαφνικά, σκάει ο Covid και φτάνεις τις 90 παραγγελίες τη μέρα. Και ενθουσιάζεσαι. Γιατί τελικά υπάρχει η ζήτηση για να φτάσεις τις 90 παραγγελίες τη μέρα… Αλλά εσύ τι λες, εργοδότη των 300 ευρώ;

«Ωραίες οι 90 παραγγελίες τη μέρα. Ας φέρω κάποιον που δεν έχει καμία ιδέα, να μου τις ξαναφέρει, και στην post-Covid εποχή». 🤷‍♂️

Oh Data, my data

Και πάμε και σε ένα τρίτο κομμάτι. Αυτό των άτιμων των data, για να καταλάβετε τι διαφορά που κάνει η εξειδίκευση.

Είναι προφανές ότι τα δεδομένα έχουν μπει στον χώρο των επιχειρήσεων όσο ποτέ άλλοτε.

Data is the new oil.

Και δεν το λέω εγώ. Κάντε μια αναζήτηση στις θέσεις εργασίας και θα δείτε ποιο είναι το νέο Eldorado.

Ας δούμε λοιπόν, λίγο πιο αναλυτικά το θέμα, αν και θα δείτε ότι θα το πιάσω μόνο… στο setup του. Δεν θα αναφέρω κανένα δείκτη.

Όλοι χρησιμοποιούμε τα Google Analytics (GA). Φανταστικό εργαλείο, ωραία οργάνωση, πάνω από 10,000 έτοιμα reports, μπλα μπλα. Ένα μπράβο στη Google.

Τα GA όμως φτιάχτηκαν από πολυτάλαντους προγραμματιστές, κάπου σε ένα γραφείο στο Mountain View της Καλιφόρνια, για να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει η πολυεθνική στην Αμερική, το Asos, το Zalando και το Booking, αλλά και το ηλεκτρονικό κατάστημα που έχει ο Νίκος στην Αλιστράτη Σερρών ή ο Χοσέ στο Χουανούκου του Περού.

Και ας ξεκινήσουμε με μερικές πολύ απλές ερωτήσεις.

Πιστεύετε ότι τα έχουν σετάρει όλοι το ίδιο; Περνάνε μέσα από Tag Manager ή όχι; Αν ναι, αυτός έχει σεταριστεί σωστά με τα tags, τα triggers και τα variables του; Δίνουν σωστές πληροφορίες ή είναι εντελώς σκουπίδια; κτλ. κτλ.

Γιατί καλές οι προθέσεις, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ, τον χρυσό κανόνα των δεδομένων….

Garbage in, garbage out.

Γιατί πολύ απλά, αν λάβεις λάθος δεδομένα, θα διαβάσεις λάθος δεδομένα, θα εκτιμήσεις λάθος δεδομένα και θα πάρεις αποφάσεις με λάθος δεδομένα.

Η Digital Nation, μια εταιρεία που ασχολείται με τα analytics, έβγαλε τα audits από σχεδόν 500 eshops. To 95% εξ αυτών, είχαν σημαντικά προβλήματα με την ποιότητα των δεδομένων που λάμβαναν. Μόνο τρία (ναι, 3) είχαν σωστά σεταρισμένα τα analytics τους.

Σας ακούγετε υπερβολικό; Θέλετε να τεστάρετε τον ευατό σας;

Αν ναι, απαντήστε σε αυτή την πολύ απλή ερώτηση:

Τα νούμερα πωλήσεων που εμφανίζονται στα GA σας, είναι τα ίδια με τα νούμερα πωλήσεων που εμφανίζει η πλατφόρμα σας (π.χ Magento;). Και αν ναι, είναι και τα ίδια με τα νούμερα που τελικά τιμολογείτε στο ERP σας;

Απαντάω εγώ για εσάς. Όχι.

Και αυτό, γιατί πολύ απλά τα GA, δεν μπορούν να ξέρουν πχ τις επιστροφές, τις ακυρώσεις, κτλ. που μπορεί να έχετε, αν δεν τα σετάρετε σωστά για να το ξέρουν.

Εδώ όμως είναι και η σημαντική διαφορά. Ένας eCommerce Manager που έχει το πιο πάνω skillset, θα διορθώσει αυτό το πρόβλημα (εδώ και ένας οδηγός). Το παληκάρι όμως των 300 ευρώ, χωρίς το skillset, θα μπορέσει να το κάνει αυτό;

Όχι. Άρα θα διαβάζει λάθος στοιχεία, θα reportάρει λάθος στοιχεία, και θα δαπανάει άσκοπα λεφτά στα Google και Facebook Ads, βασιζόμενος σε λάθος στοιχεία.

Και ποιος πληρώνει αυτή την άσκοπη σπατάλη χρημάτων…;

Σωστά! Ο έξυπνος επιχειρηματίας που νομίζει ότι θα αγοράσει εξειδίκευση με 300 ευρώ το μήνα, και θα του κοστίζει 3000 ευρώ το μήνα, σε αχρείαστες δαπάνες, χωρίς αποτέλεσμα.

Στο κάτω-κάτω της γραφής… ότι πληρώνει, παίρνει ο καθένας μας.

υ.γ. Αν θες να μάθεις περισσότερα, για το τι είναι eCommerce Efficiency, και τι ακριβώς κάνουμε, μπορείς να κάνεις κλικ εδώ. Έχει αρκετό ενδιαφέρον.

Μοιράσου τις σκέψεις σου...